آیا از نرم افزار های نگهداری و تعمیرات CMMS درست استفاده می کنیم!؟

هنگامی که یک نرم افزار نگهداری و تعمیرات در سازمان مستقر می شود میزان موفقیت این نرم افزار به پارامترهای زیادی وابسته است:

  1. تحلیل سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات سازمان
  2. انعطاف پذیری و تغییر پذیری نرم افزار نگهداری و تعمیرات
  3. سازمان و شرکت پشتیبان نرم افزار
  4. میزان آشنایی شرکت ارائه دهنده نرم افزار نت به سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات
  5. سطح آموزش و تحصیلات پرسنل نت در استفاده از نرم افزار نت
  6. میزان محتوی دانشی و فنی نگهداری و تعمیرات پرسنل سازمان
  7. وجود یک سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات مناسب در سازمان

اکثر سازمانها یکی از موارد فوق را کم دارند و در طولانی مدت با نرم افزار نت سازمان به مشکل برمی خورند.سازمانهای بزرگ با خرید انواع نرم افزار نت در طول سالیان به دنبال حل مشکل سیستم مدیریت نت خویش بوده اند و هنوز در جا مانده اند! چرا!؟

دلایل زیادی وجود دارد ولی در اینجا به یک نکته کلیدی باید اشاره شود و آن اینکه:

آیا در سازمان شما که می خواهد یا دارد از یک نرم افزار نگهداری و تعمیرات Computerized maintenance management system CMMS استفاده می کند یک سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات استقرار دارد!؟

بین نرم افزار سیستم مدیریت نت و خود سیستم مدیریت نت تفاوت بسیار زیادی است.مثال می زنیم:

مثال اول:در یکی از شرکتهای آب و فاضلاب کشور نرم افزار نت دارند ولی آنقدر درخت تجهیز تجهیزات سازمان را ریز کرده اند و فعالیتهای نگهداری مختلف و غیر ضروری تعریف کرده اند که نرم افزار دیگر قابلیت استفاده را ندارد آن هم به دو دلیل! اول اینکه در ابتدا خرید نرم افزار به طراحی سیستم نت سازمان توجه نداشته اند و نرم افزار بانک اطلاعاتی اش سنگینی این مقدار اطلاعات را نمی کشد و خطا می دهد.دوم تیم برنامه ریزی نت با تیم اجرایی نت هماهنگ نیست و طرح ریزی سیستم مدیریت نت سازمان اشکال اساسی دارد فرض کنید نرم افزار نت آنها کفایت کشش این همه اطلاعات را داشته باشد چه کسی می خواهید این همه دستور کار صادر شده غیر ضروری را اجرا کند!؟

مثال دوم : در سازمانی که اخیرا از نرم افزار نت اکسل سایت نت بهره ور فراگیر استفاده می کند برای اصلاح یکی از ردیف های نرم افزار کل نرم افزار دریافت و اصلاحات انجام می شود (با توجه به اینکه هیچ مشکلی نبود فقط میزان آشنایی کاربر کم بود) در محتوی پر شده این نرم افزار متوجه می شویم که هر چه تجهیز و دستگاه در سازمان وجود داشته است را داخل آن زده اند و بیش از ۱۲۰۰۰ آیتم پر شده است تصور کنید چه حالی به طراح و ایجاد کننده این نرم افزار دست می دهد!! وقتی ببیند که ” سبزی خرد کن رستوران ” سازمان را هم بعنوان یک تجهیز در سیستم مدیریت نت سازمان وارد نرم افزار کرده اند در حالی که سازمان یک فرآیند تولیدی است!

اطمینان می دهیم :

اگر در سازمان سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات استاندارد و مناسبی متناسب با تجهیزات تولید و تاسیساتی خویش طرح ریزی و پیاده سازی نکرده اید بهترین نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS دنیا در سازمان متوقف می شود و کارایی ندارد.

می گویید نه سری به صنایع نفت ، گاز ، پتروشیمی ، سیمان و نیروگاه های برق کشور بزنید شاید بیش از ده میلیارد تومان هزینه های نرم افزاری در جمیع آنها شده باشد! و هم چنان ادامه دارد!

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.