دوره های آموزش پیاده سازی نرم افزار CMMS

دوره های آموزش پیاده سازی نرم افزار CMMS

پس از مقالاتی که درباره مراحل پیاده سازی نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات CMMS و چالش های پیاده سازی نرم افزار نگهداری و تعمیرات نوشته شد، قصد داریم در خصوص مطالبی که اعضای تیم باید اطلاع داشته باشند صحبت کنیم. برای آموزش پیاده سازی نرم افزار CMMS چه مطالبی باید به تیم پیاده سازی منتقل شود؟

افراد تیم پیاده سازی باید مسائل اساسی و مهم مربوط به نگهداری و تعمیرات مثل «فرایندهای نگهداری و تعمیرات» ، «کدینگ تجهیزات و قطعات یدکی» و «نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده PM» را مسلط باشند. در غیر این صورت در ادامه کار با مشکل مواجه خواهند شد. این دوره های آموزشی در قالب فیلم، کتاب، استاندارد و فرم های مربوطه، در اختیار مشتریان نرم افزار PMWorks قرار میگیرد.

تا زمانی که از نرم افزار خروجی مناسب تهیه نشده و تحلیل درستی از آن انجام نشود، نمیتوان گفت که استقرار نرم افزار به طور کامل انجام شده است. هدف اصلی از استقرار سیستم مدیریت نت، تهیه گزارشات، تحلیل و انجام اقدامات بهبود است تا خرابی ها و هزینه های نگهداری و تعمیرات کاهش یابد. با این کار تولید به طور مستمر انجام گرفته و جریان درآمدی ادامه خواهد یافت.

1. آموزش فرایندهای نگهداری و تعمیرات

یکی از دوره های آموزش پیاده سازی نرم افزار CMMS که اعضای تیم باید بدانند، آشنایی با فرایندهای نگهداری و تعمیرات مثل فرایندهای «درخواست کار» ، «دستورکار» ، «نت برنامه ریزی شده PM» ، «تجزیه و تحلیل خرابی ها RCFA» است.

این شناخت باید به طور کلی ایجاد شود تا در زمان جمع آوری داده های نرم افزار، پیاده سازی نرم افزار و راه اندازی نرم افزار بتوانند بهترین عملکرد را از خود نشان دهند.

در بسیاری از سازمانها فرایند درخواست کار و دستور کار به این شکل جا افتاده که یک نفر درخواست بزند، شخص دیگری آن را تایید کند و مدیر دیگری تایید نهایی را انجام بدهد.

باید این سوال را از خود بپرسیم که فرایندهای استاندارد نگهداری و تعمیرات در یک سازمان باید چگونه باشد، چگونه تهیه شود و چگونه آن را در نرم افزار پیاده سازی کنیم؟

2. آموزش کدینگ تجهیزات و قطعات یدکی

از آنجا که در برخورد با سازمان‌های مختلفی که برای پروژه های نگهداری و تعمیرات برخورد داریم، با این چالش مواجه هستیم که در زمینه کدینگ تجهیزات، کدینگ مکان ها و کدینگ قطعات یدکی مشکلات زیادی دارند، آموزش کدینگ یکی از مهمترین دوره های آموزش پیاده سازی نرم افزار CMMS است.

خیلی از شرکت ها این کدینگ ها را با هم اشتباه گرفته و آنها را به جای یکدیگر استفاده میکنند. بسیار مهم است که اعضای تیم پیاده سازی در خصوص کدینگ اطلاع کافی داشته باشند و بدانند که کدینگ تجهیزات چیست و چه استفاده ای از آن باید بکنند.

کدینگ مکان چه استفاده ای دارد و مکان های مختلف باید به چه شکل طبقه بندی شوند و همینطور کدینگ قطعات یدکی و طبقه بندی خاصی که برای این مورد نیاز داریم.

3. آموزش نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده PM

در نهایت بحث طرح ریزی فعالیت های نگهداری و تعمیرات یا نت برنامه ریزی شده PM است. در این دوره آموزشی بحث میشود که این فعالیت ها باید به چه شکلی تهیه بشود؟ به چه شکل استاندارد شود؟ فعالیت های نگهداری و تعمیرات شامل چه زیرمجموعه هایی است؟

شرکت هایی که این مباحث را گذرانده باشند و تیم فنی آنها تسلط کافی را بر این مباحث داشته باشند، میتوانند فرایند پیاده سازی نرم افزار CMMS را با اطمینان بیشتری پیگیری کنند. تمام سازمان هایی که با شرکت تدبیرپرداز آویژه در زمینه مشاوره و نرم افزار همکاری دارند، این ۳ دوره اصلی را دریافت خواهند کرد و از آنها خواسته میشود تا مطالب را با دقت مشاهده کرده و سپس وارد مرحله جمع آوری داده ها و استانداردسازی اطلاعات شوند.

4. آموزش پیاده سازی نرم افزار CMMS (تکمیلی)

به جز این ۳ مبحث، دوره های تکمیلی دیگر آموزش پیاده سازی نرم افزار CMMS هم وجود دارد که باید به موازات دوره های پیشین، دنبال شود. این ۳ دوره شامل موارد زیر میباشد:

  • «تجزیه و تحلیل علل ریشه ای خرابی RCFA» که یکی از مهمترین خروجی های سیستم نگهداری و تعمیرات بوده و باید تمرکز ویژه ای روی آن داشته باشیم.
  • «شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات»: چه شاخص هایی برای سنجش عملکرد تیم نت و تجهیزات ما مناسب است؟ برای محاسبه این شاخص ها به چه داده ها و اطلاعاتی نیاز است؟ چگونه باید در نرم افزار CMMS پیاده سازی شوند؟
  • «شاخص های قابلیت اطمینان تجهیزات»: مواردی مثل شاخص MTTR و شاخص MTBF که باید انتظار داشته باشیم نرم افزار در اختیار ما قرار دهد. تیم پیاده سازی نرم افزار باید بداند این شاخص ها چگونه و در چه سطحی محاسبه میشوند؟ چگونه تحلیل شوند؟ هر شاخص برای کدام سطح از مدیران سازمان مناسب است؟ آیا برای مدیر عالی بهتر است یا برای مدیران و تیم های فنی؟

شرکت هایی که در زمینه مشاوره و آموزش نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS با ما همکاری میکنند، این دوره ها را نیز از ما دریافت کرده و میگذرانند تا بدانند چه انتظاری باید از نرم افزار نت داشته باشند و این موارد را چگونه در نرم افزار پیاده سازی کنند.

نکته بسیار مهم این است که اگر در سازمانی از نرم افزار نگهداری و تعمیرات استفاده میشود، ولی خروجی و گزارشی از آن تهیه نمیگردد، از نظر ما این نرم افزار با شکست مواجه شده است.

ما حتما باید تحلیل های مختلف را دریافت کرده تا بتوانیم با استفاده از این تحلیل ها، وضعیت نگهداری و تعمیرات را بهبود دهیم. این مسئله کاملا مطابق با چرخه PDCA نگهداری و تعمیرات است که بر اساس آن باید برنامه ریزی (Plan)، انجام (Do)، تحلیل (Check) و اقدام (Action) صورت گیرد تا این چرخه کامل شود.

در فیلم های بعدی، در خصوص جزئیات جلسات مشاوره و داده های مورد نیاز پیاده سازی نرم افزار CMMS بیشتر صحبت خواهیم کرد.

در سایت آموزش مجازی مدیریت نگهداری و تعمیرات و دارایی های فیزیکی ۲۸ دوره طرح ریزی شده معرفی گردیده است.

5. دانلود فیلم دوره های آموزش پیاده سازی نرم افزار CMMS

دانلود فیلم دوره های آموزش پیاده سازی نرم افزار CMMS با کیفیت بالا

6. دانلود فایل PDF مقاله

7. دانلود فایل صوتی پادکست نگهداری و تعمیرات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.