مرز تجهیزات در استاندارد 14224

لیست تجهیزات و مرز تجهیزات در استاندارد ۱۴۲۲۴

یکی از اولین فعالیت هایی که تیم پیاده سازی نرم افزار باید انجام دهد، تهیه لیست تجهیزات و مرز تجهیزات در استاندارد ۱۴۲۲۴ است. یکی از مباحثی که استاندارد ایزو ۱۴۲۲۴ مطرح میکند این است که ما باید لیست تجهیزات را به طور مشخص، استانداردشده و مشخص شده تهیه کنیم. اما انجام این کار چه اثری در بهبود وضعیت نگهداری و تعمیرات ما دارد؟ این کار را باید چگونه در نرم افزار CMMS پیاده سازی کنیم؟

میتوانید برای کسب اطلاعات تکمیلی، دوره آموزشی گردآوری داده های قابلیت اطمینان ISO14224 را دریافت کنید.

مرز تجهیز به معنای نقطه ای است که یک تجهیز در آن تمام شده و از دیگر تجهیزات قابل تمایز و تشخیص میباشد. تعیین مرز تجهیز یکی از اولین و مهمترین کارهای تیم فنی برای جمع آوری داده های مربوط به تجهیزات است.

در صورتی که مرز تجهیز به عنوان یکی از داده های اولیه و مهم سازمان برای استقرار سیستم نت به درستی مشخص نشود، نمیتوان انتظار گزارشات دقیق و معتبری را از نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS داشت و تمام فعالیت های انجام شده، زیر سوال خواهد رفت.

1. مرز تجهیزات در استاندارد ۱۴۲۲۴ به چه معناست؟

مرز تجهیز چه مفهومی دارد و در چه جاهایی باید از آن استفاده کنیم؟ به طور مثال ما تجهیزی داریم به اسم کمپرسور. در برخی از سازمانها تجهیزی را نام میبرند به اسم الکتروپمپ. واقعیت این است که ما تجهیزی به اسم الکتروپمپ وجود ندارد. بلکه تجهیزی هست به اسم الکتروموتور و تجهیز دیگری هست به اسم پمپ. این دو را باید از نظر مرزبندی جدا کرد. اما منظور از این مرزبندی چیست و چرا باید این کار را کرد؟

فرض کنید در نرم افزار CMMS تجهیزی به اسم الکتروپمپ تعریف شده و سوابق خرابی آن هم در حال ثبت است. بعد از یک سال، گزارشی که از نرم افزار تهیه میشود، نشان میدهد که این تجهیز در یک سال گذشته ۴۰ بار خراب شده است. با تحلیل این گزارش متوجه میشوید که عمده خرابی های پیش آمده مربوط به الکتروموتور است و پمپ خرابی خاصی نداشته است. زمانی که این دو تجهیز را یکی در نظر بگیریم، تحلیل این گزارش با مشکل مواجه میشود. همچنین محاسبه شاخصی مثل MTBF به درستی محاسبه نخواهد شد و دارای اشکال خواهد بود. یعنی گزارشی که میگیرید، گزارش الکتروپمپ خواهد بود، در حالی که مشکل شما الکترو موتور است.

2. چگونه مرز تجهیز را مشخص کنیم؟

در استاندارد ایزو ۱۴۲۲۴ روی این موضوع تمرکز بسیار زیادی شده است. علت آن است که بتوانیم داده های قابلیت اطمینان تجهیز را به درستی جمع آوری و تحلیل کنیم. فراموش نکرده ایم که یکی از مهم ترین اهداف ما از CMMS این است که داده های درستی از تجهیزات جمع آوری کرده تا خروجی های خوبی در حوزه گزارشات به ما بدهند تا بتوانیم تحلیل های درستی روی آنها داشته باشیم. اگر در زمان استانداردسازی لیست تجهیزات، داده هایی که وارد نرم افزار میشود، درست نباشد، سوابق و اطلاعاتی که برای تجهیز ثبت میشود، اشکال خواهد داشت و خروجی هم خروجی معتبری نخواهد بود.

برای مثال در فایل زیر، ما نمونه ای از مرزبندی تجهیز را میبینیم. تمام تجهیزات ما باید در چنین فرمتی تهیه و مرزبندی آنها مشخص شود. به طور مثال ما اینجا در حال استانداردسازی کمپرسورها هستیم. یک سوال رایج در رابطه با این تجهیز، این است که آیا موتور، جزئی از کمپرسور است یا نه. البته که این تجهیزات حالت عمومی دارند و راحت تر میتوان در مورد آنها صحبت کرد. ولی در برخی سازمانها و صنایع، میبینیم که برخی تجهیزات مشکل بوده و نیاز به بررسی کارشناس برای مرزبندی درست آنها وجود دارد.

این نکته را هم باید اشاره کرد که گاهی اوقات یک زیرتجهیز نیاز دارد که کد مخصوص به خود را داشته باشد. این زیرتجهیز هم باید جزو لیست تجهیزات آورده شود. به طور مثال گاهی اوقات در داخل یک تجهیز، موتور، گیربکس یا جکی وجود دارد که باید به طور جداگانه کد خورده و به عنوان یک تجهیز تعریف شود. دلیل آن میتواند امکان جابجایی تجهیز یا اهمیت بسیار زیاد آن باشد.

3. تعیین مرز تجهیز در نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS

ما در جلساتی که برای مشاوره و پیاده سازی نرم افزار نگهداری و تعمیرات PMWorks برگزار میکنیم، به طور مفصل در مورد ایزو ۱۴۲۲۴ ، تجهیزات و مرزبندی ها صحبت میشود. در این جلسات لیست تجهیزات تهیه شده و مرز هر تجهیز مشخص میشود. گاهی اوقات درخت تجهیز یا ساختار درخت تجهیز هم تهیه میشود تا بر اساس آن، مرزبندی تجهیزات را اصلاح و بهبود دهیم. به همین خاطر توجه داشته باشید که نباید زیاد در ورود اطلاعات به نرم افزار عجله کرد. باید مرزبندی تجهیزات را به درستی مشخص کرده و بعد برای استفاده از آنها در نرم افزار اقدام کرد.

به طور خلاصه یکی از مهمترین اطلاعاتی که باید استاندارد شود، مرز تجهیز است. مشخص کردن درست مرز تجهیز به ما اجازه میدهد گزارشات بسیار دقیق و معتبری را بگیریم که این امر، باعث تحلیل های دقیق تر و درست تر در جهت بهبود سیستم نت و فعالیت های نگهداری و تعمیرات خواهد شد.

4. دانلود فیلم لیست تجهیزات و مرز تجهیزات در استاندارد ۱۴۲۲۴

5. دانلود فایل PDF مقاله

6. دانلود فایل صوتی پادکست نگهداری و تعمیرات